onsdag 9 oktober 2013

Någon träningsfreak blir jag nog aldrig även om det är min våta dröm

Jag och min cross trainer

ja ni kära läsare, vänner i cyberrymden. Så var det det där med träningen. Eller motionen som jag nog är beredda att vilja kalla det. För någon träningsfreak blir jag aldrig, även om det är min våta dröm. 
Så träning handlar mer om motion för mig, om jag ska vara realistisk. Ut o gå i bekväma skor i "pratvänlig" takt. Låter ju lite tantigt. Men jag är nog på god väg o bli en tant.

Under våren (veckorna efter gbp) gick jag på cirkelträning på St:Görans. Veckans höjdpunkt och verkligen ett lyft för soffpotatisen jag är. Detta kompletterade jag friskt med stadiga power walks på 40-50 minuter. Under sommaren hade jag stora ambitioner att gymma på jobbet. hahaha. blev väl totalt fyra gånger på hela sommaren. Det va jag och kudden och tv-kontrollen när jag hade checkat in för natten.

Sen har det blivit färre och färre promenader och när skolan körde igång kan jag inte fortsätta träna på St:Görans, för det krockar med schemat. :(

Så från augusti har jag i det stora hela (med undantag från en och annan söndagspromenad med familjen) inte gjort ett enda dugg på motionsfronten. Jo förresten. Sjukt hurtigt så cyklade jag till skolan en vecka. Tappade bort mitt SL-kort och fick vänta en vecka på att få ett nytt. Då dammade jag av min gamla cykel (som är i princip ny och oanvänd sen tre år tillbaka) och pinnade på. fem kilometer i vardera riktning.

Men nu är det nya tag som gäller (tror jag)! Jag har under senaste veckorna känt ett gnagande behov av att få igång nån träning igen. Vågen står still och jag känner mig lat och onyttig. Skyller på tidsbrist och andra dåliga ursäkter.

Nu har jag en utmaning till mig själv: att under en månad, med start idag (gör inte imorgon det du kan göra idag). Köra 10 min på cross trainern och sen ett set Tabata styrka (med fokus på armarna).

Kanske blev lite av ett antiklimax för er som faktiskt har träning som en normal del av vardagen. Men för mig handlar det om att skala bort alla ursäkter och faktiskt börja i liten, men intensiv skala. Det här lilla programmet tar 15 min/dag. Får se om en månad om det gett något, eller om det var för klen insats. För jag har faktiskt ingen aning hur mycket man måste träna för att det ska ge ett resultat *googlar*

Om en månad, får vi i alla fall se om det blev något resultat.
Det jag hoppas på mest är att min omfångsrika mage krymper ihop mer. Vill ju faktiskt kunna ha byxor, utan att se ut som Karlsson på taket.

Dagens siffror:
Midja: 91 cm
Mage: 115 cm

(enligt den intelligenta vågen här hemma):
Fett: 39.8%
Muskler: 32%
Vikt: 81.2 kg

Dagens träning:
10 min Cross trainer (intensivt)
4 min Tabata (armar)

Bästa låten att träna till: Avicii: Wake me up (på repeat i mina hörlurar)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar